De cate ori nu ai avut senzatia de nesiguranta pe drum in momentul efectuarii virajelor sau nu ai fost la un pas de producere a unui accident printr-o manevra brusca pe sosea, din caza dezechilibrarii masinii? Daca nu ai trecut printr-o astfel de experienta, nici nu-ti dorim sa o incerci vreodata.
Iar daca in urma unei astfel de experiente ai ramas totusi pe sosea, iar masina si-a continuat drumul in siguranta, un rol in toate acestea sa stii ca a avut si bieleta antiruliu. Ce este insa bieleta antiruliu si care sunt simptomele ca aceasta ar necesita o revizie din partea mecanicului auto? Vom incerca sa vedem in cele ce urmeaza.
Bieleta antiruliu este un element de legatura intre amortizoarele masinii si bara stabilizatoare. Practic, aceasta are un rol esential in mentinerea echilibrului masinii pe sosea. In lipsa acesteia, autoturismul s-ar balansa in toate partle, din cauza greutatii proprii si a distributiei inegale a greutatii in habitaclu.
Acesta este si motivul pentru care masinile se inclina mai mult pe o parte in cazul in care acolo va sta un sofer sau un pasager supraponderal, spre exemplu. Este si motivul pentru care este bine sa distribuim greutatea optim in masina, mai ales atunci cand plecam la drum lung.
In principiu, bieleta antiruliu nu este o piesa de rezistenta in site. Ea depinde foarte mult de calitatea si rezistenta barei stabilizatoare, de care este prinsa.
De asemenea, capetele acesteia fac legatura directa cu amortizoarele. Iar in momentul in care amortizoarele sunt uzate, bieleta antiruliu este cea care va incerca sa suplineasca efortul dislocuit de acestea.
De asemenea, problemele la bieleta pot conduce la defectiuni ale amortizoarelor, cata vreme rolul bieletei este de a le face sa lucreze in regim egal de efort. Este si motivul pentru care uzura la un singur amortizor poate crea serioase probleme de echilibru masinii tale, alaturi de multe alte neajunsuri.
In ceea ce priveste semnalele pe care ni le transmite bieleta antiruliu, acestea sunt putin vizibile sau, daca sunt constatate, acest lucru se intampla doar in cazul soferilor experimentati. Astfel, un prim simptom este tendinta de iesire in decor a masinii la luarea unor viraje mai stranse.
Practic, in acest moment, tendinta masinii este de a se ridica cu rotile pe o parte, ceea ce poate conduce la adevarate tragedii pe sosea. In al doilea rand, pot fi auzite zgomote ciudate in momentul efectuarii unor manevre mai bruste pe sosea.
Primul test este insa cel al balansarii puternice a masinii in momentul in care ne apasam pe una dintre laterale, in momentul stationarii.